|
Еротичният
език на бижутата
|
Има
много видове накити, много възможности те да бъдат демонстрирани, но мотивите,
които подтикват хората да украсяват собственото си тяло — от главата до
петите, не са толкова много. Ако успеем да пренебрегнем стойността и предназначението
на едно бижу и го възприемем единствено като украшение, то сигнализира по
специфичен начин личността и мотивацията на неговия притежател.
Едно бижу обикновено не служи за никаква полезна цел. Именно неговата безполезност
и техническа нецелесъобразност го правят особено изразително, характеризиращо
личността на неговия собственик.
Когато един човек си купува накит, той прави своя избор особено внимателно,
проявявайки чувствителност, която му подсказва красив ли е този предмет,
т.е. дали отговаря на неговия вкус, дали е в хармония с неговия образ, емоционалност
и еротично излъчване.
|
Бижуто
като еротичен сигнал
|
Чувствителността
и еротиката се отнасят към интимната област, защото те обхващат очаквания
и отношения, които техните притежатели най-малко биха искали да бъдат критикувани
или поставяни в неизгодна позиция. При избора на бижу, както при еротичното
поведение, се има предвид емоционалната съгласуваност. Онова, което в интимната
област се изразява като еротика, може да се отрази по съответен начин в
нагласата при избора на едно украшение. Затова бижуто се превръща в еротичен
сигнал на личността, неин еротичен изказ.
Би трябвало да се прави разлика каква именно част от тялото и с какво бижу
се украсява. Ще се съгласите, че една златна верижка говори за различни
неща в зависимост от това дали се носи на шията, на корема или на крака.
Един и същ пръстен с диамант променя своето значение в зависимост от това
дали е поставен като на безименния пръст или на кутрето, дали до него има
още един пръстен или е единственото украшение върху ръката.
Обикновено едно бижу привлича вниманието изобщо към тялото, а не само към
областта, която украсява. Обеците подчертават и отбелязвата не само ухото,
а по-скоро лицето като цяло. Гривната привлича погледа не към китката, а
към горната част на ръката до рамото. Една верижка на крака насочва погледа
към цялата област на краката. Пръстенът въвежда в полезрението цялата ръка
до китката.
|
Пръстените,
които украсяват ръцете |
Всеки пръст
на ръката има свое собствено изразително значение. В зависимост от това
къде е поставен пръстенът, сигналът, който той подава, е различен.
Безименният пръст представлява
възприемчивата, чувствителна и сантиментална област на човешкия характер.
Ако върху него е поставена венчална халка, това говори за съпружеството
като състояние. Ако на същия безименен пръст е поставен пръстен като украшение,
тогава този пръстен може да подскаже много за душевното състояние на своя
собственик. Ако пръстенът не е голям е неговият модел и изработка е традиционен,
със случайни орнаменти и декорация, това може да предположи, че душевната
нагласа по отношение на любовния партньор не е диференцирана. Докато един
прекалено голям пръстен върху безименния пръст, с много украса, който провокационно
се набива в очи от пръв поглед, подсказва, че е твърде възможно и емоционалното
поведение на този, койно носи този пръстен, е прекалено бурно и екзалтирано
или дори истерично.
Същият пръстен, поставен на средния пръст,
още повече подчертава и драматизира тази характеристика, тъй като средният
пръст представя областта на чувството за собствено достойнство, самолюбието
и тщеславието.
Показалецът
изразява целеустременото волево поведение, инициативността в действията.
Онзи, който носи пръстен върху показалеца си, той украсява своите волеви
импулси и по всяка вероятност е властен диктатор, самонадеян, самоуверен
и надменен човек.
Най-малкият пръст, кутрето
— често ли го виждаме "аристократично" отклонено встрани? И в
прекия, и в преносния смисъл той лесно се отклонява от определената посока
— става дума и за любовен флирт, и за "кръшкане"... Такива еротични
или духовни "отклонения" могат да бъдат своенравни, капризни или
оригинални. Онзи, който украсява кутрето си, показва чрез пръстена, използвайки
го макар и несъзнателно, по какъв именно начин би искал да преживее своето
собствено своеобразие.
Ако някой носи върху кутрето си пръстен с брилянт в традиционен златен
обков, то този човек има претенциите на необикновена, особена, забележима
и обществено значима личност.
Ако пък млада дама носи върху кутрето си няколко изискани, естетично и хармонично
подбрани нетрадиционни халки, може да се предположи, че тя търси
оригинални стимули или мотиви и с внимание и любопитство възприема еротичното
и привлекателното; при това със сигурност би искала да изпита много нови
впечатления.
А що се отнася до златната верижка като декоративен символ тя е едно срамежливо
прикриване на кокетна привлекателност. Поставена върху глезена на крака,
тя е сигнал за една открита натура, разкрепостена и сексуална. Този, който
се грижи не само за лицето и ръцете си, но и за своите крака и стъпала и
ги украсява, той обича не само с главата и със сексуалния си орган, но и
с цялото си тяло, което при него е чувствително и сладострастно. Не напразно
индийките са украсявали своите стъпала с накити и цветни бои.
|
Личните
мотиви |
Питайки се за мотивите, които карат хората да се украсяват с бижута, би
трябвало да си зададем въпроса защо пък някои избягват всякакви бижута и
не използват украшения. Една част от хората държи да се появява в околния
свят "накичени" и гримирани, други предпочитат изобщо да са без
украси.
Първите биха искали с помощта на емоционално, привлекателно възбуждащо средство
— украшението — да представат себе си като личност. Втората група, тези,
без украшенията, искат да ценят личността им и качествата им без тези материални
сигнали. Деловите, работещи хора възприемат външните прояви според функционалното,
целесъобразно поведение. В противовес на тази разумна външна фасада са богато
декорираните хипита и пънкари с тяхната специфична идеология на чувствата.
|
Основните
мотиви са четири |
Този, който използва украшения, прави това под влиянието на четири различни
типа мотиви и по този начин непреднамерено издава образа на своите собствени
интимни еротични преживявания.
|
1
|
Стремеж
към защитеност и безопасност. |
2
|
Стремеж
към престиж. |
3
|
Стремеж
към сексуално раздразнение. |
4
|
Стремеж
към красота. |
|
В следствие на тези четири съвършено различни мотиви, човек избира и
предпочита четири различни вида украшения. И понеже тези четири различни
вида накити трябва да удовлетворят различни потребности, те се различават
по своя материал, размери и обработка.
При оценка на мотивите, диктувани от съответната потребност, формата и
цветът на бижуто има важно значение, защото изразява емоционалната нагласа,
докато в същото време стойността е важна само при избора на достатъчно
престижни бижута.
|
Не
особено големи, прецизно изработени накити говорят за стремеж
към защитеност и безопасност. Не е случайно, че в повечето случаи украшението
е дребно, малко. Това, което е малко и слабо трябва да бъде заобиколено
с грижа, нуждае се от грижливо, изпълнено с любов, внимание. Точно такава
емоционална нагласа по отношение на накитите придобиват хората, които биха
искали да видят в тяхно лице достойна за любов скъпоценност. Те търсят
и се възхищават от такива украшения, които със своя външен вид създават
впечатлението, че са изработени с много любов, с безкрайно старание и търпение.
Едно такова малко бижу съвсем не е обезателно да е скъпо. Понякога, което
е особено характерно за накитите, изработени от народни майстори, украшенията
се изработват от прост метал, керамика и полускъпоценни камъни или от дърво
и плодови костилки. Миловидните и симпатични накити, малките скъпоценности
на възрастните са това, което са меките плюшени играчки за децата.
|
Престижни
бижута
издават стремеж към значимост.
Скъпото бижу е едно разумно капиталовложение с определен риск за сметка
на многократното използване. Украшението, възприемано като влагане на значителни
средства има това преимущество, че може да бъде подарено на съпругата и
след това тя да бъде показвана богато украсена, за да бъде демонстрирано
пред всички благосъстояние, положение, значимост. Всички тези неща, подобно
на диамантената игла, масивните златни гривни, верижки и огромни пръстени
са само една форма на снобизъм. Което, разбира се, в днешно време не разбират
мнозина от новобогаташите.
Такива традиционни украшения като огърлица от истински перли, пръстен с
диамант, сапфир в брилянтен обков, златни гривни и ланци сигнализират традиционните
претенции за престиж и високо положение.
|
Предизвикателни,
дразнещи украшения изразяват стремеж към секс.
Татуировката върху гърдите не винаги е изкуство, но във всеки случай е
вид украшение. Кожената гривна — не винаги се носи, за да предпази физически
китката, доста по-често е украшение, сигнал, че срещу нас е "твърд
и суров мъж". Стоманените вериги на китката също нямат нищо общо с
плен и затвор, а обозначават твърд и суров мъж, който иска да се освободи
от собствената си неувереност в себе си.
Всякакви животински зъби, парченца кожа, които се окачват на врата, пайети,
а така също и кожени яки и маншети на връхните дрехи — всичко това са украси
със сексуален, подчертан дразнещ характер . Те обаче подчертават не една
сурова мъжка изразност, за каквато стана дума при металните вериги и кожени
детайли, а изразяват привлекателността и възбудимостта на един мек, увлечен
от играта, ласкав мъж, който лесно се сближава.
Дразнещите украшения, като например татуировки и макиаж, хвърлящи се в
очи, често излъчват провокация, целят привличане на вниманието и понякога
имат явно екстравагантен характер. И намерението на онези, които носят
такива украшения, няма нищо общо с желанието да изглеждат прекрасно, подобно
на една дама с красиво бижу, а е в това да дразнят, предизвикват, възбуждат,
провокират, стимулират.
|
Естетически
оформени, стилни украшения говорят за стремеж към красота.
Стилно и естетически оформено обикновено се смята онова украшение, което
е избрано с вкус. Това могат да бъдат клипсове или обеци, но така подбрани,
че да са в хармония и да подхождат на прическата и дрехата. Ръчен часовник,
който се носи поради целесъобразност и необходимост, може да бъде и просто
един технически хронометър, с каишка, висящ от ръката, но може да бъде
и детайл, украсяващ ръката.
Онзи, който използва накити, за да украси себе си, комбинирайки елегантно
подбрани вещи, съчетавайки ги в съответствие със своята личност, така че
те да въздействат естетически като едно цяло, той наистина разбира езика
на красотата и хармонията в живота.
|
|
|